Albert Heijn

De GraphQL revolutie

De GraphQL revolutie

Made with love by

Martin van ToornTom Klaver
  • Deliverable

    Interne applicaties

  • Opdrachtgever

    Albert Heijn

  • Technologie

    GraphQL

Innoveren met Impact

Een digitale wereld waarin alle data en informatie op één plek samenkomt, als een krachtige bron van waarheid. Dat is precies wat GraphQL creëert – een “single source of truth”. Bij onze klant Albert Heijn, met innovatie hoog in het vaandel, worden data, voorheen verspreid en versplinterd, nu als een harmonieuze symfonie bij elkaar gebracht.

Dit heeft niet alleen een positief effect op de efficiëntie, maar bevordert ook een levendige uitwisseling van creatieve ideeën en een naadloze samensmelting van inspanningen tussen diverse teams en daar dragen onze Capi’s, Martin en Tom, maar al te graag aan bij in het enablement team van de Albert Heijn. Het team is verantwoordelijk voor de authenticatie van alle services, de login van de website en -applicaties en voor de mobiele apps en voor de GraphQL gateway.

poster

SINGLE SOURCE OF TRUTH

Normaliter werken de teams direct voor de klant, maar het enablement API platform team werkt voornamelijk voor de andere productteams binnen de Albert Heijn. GraphQL helpt de teams namelijk om sneller features op te kunnen leveren voor de klant. Doordat alle data op één plek te vinden is, scheelt dit enorm veel tijd en kunnen alle teams de data gebruiken voor het bouwen van allerlei applicaties en features. “We maken het leven van de andere teams een stuk gemakkelijker." Hierdoor kunnen ze razendsnel frontends bouwen”. - Tom

Daarnaast zorgt GraphQL ervoor dat nieuwe medewerkers makkelijker kunnen onboarden. “Alle data is zichtbaar op één plek en zo weet iedereen waar ze de data kunnen vinden. Dit was eerst erg versplinterd. Voorheen was het zo dat als je van team zou wisselen binnen de Albert Heijn, dan moet je je helemaal opnieuw oriënteren waar je data moet ophalen en dit is nu op één generieke plek”. - Martin

GRAPHQL GURU’S

Het API Platform Team bestaat uit echte specialisten, waarbij velen al geruime tijd bij Albert Heijn werken en een schat aan kennis en ervaring hebben opgebouwd. Ze zijn goed bekend met de interne wegen en kunnen daardoor snel schakelen. "Nu het GraphQL-platform volledig operationeel is, hebben we meer tijd om vragen van verschillende teams te beantwoorden en hen te helpen hun doelen te bereiken. Het beantwoorden van deze vragen heeft ook ons eigen ontwikkelingsproces aangespoord." - Martin

De samenwerking met andere teams is een belangrijk aspect van hun werk. "We hebben nauw contact met verschillende mensen binnen Albert Heijn, wat het werk leuk en dynamisch maakt. "Je ontmoet constant nieuwe mensen en bouwt relaties op.” - Tom

De dagelijkse stroom van vragen heeft geleid tot de oprichting van een support channel binnen Albert Heijn, waar een gemeenschap is ontstaan om elkaar te helpen. Het creëren van een ondersteunende gemeenschap binnen de organisatie heeft hun werk een extra dimensie gegeven en benadrukt het belang van samenwerking en delen van kennis.

DECISIONS, DILEMMA’S AND DEADLINES

Het werken in het enablement team heeft ook zeker zijn uitdagingen. Zo is het best een uitdaging om goed te kunnen plannen en prioriteiten te stellen. Dagelijks krijgen Martin en Tom ontzettend veel vragen binnen. Het kan daardoor lastig zijn om prioriteiten te stellen aan je werkzaamheden. Daarnaast is GraphQL een stille kracht die niet meteen opvalt zoals andere resultaten dat wel doen.

"We kunnen niet simpelweg wijzen naar iets concreets en zeggen: 'Dit hebben we voor elkaar gekregen.' Het is niet zo tastbaar. Maar we beheren wel de inlogprocedures voor Etos, Gall & Gall en Albert Heijn, dat is tenminste zichtbaar. Al gaat het meer om technische prestaties dan om visuele flair." - Martin

Tom en Martin zijn de perfecte aanvulling in ons team. Als Product Owner word ik volledig ontzorgd door de senioriteit en zelfstandigheid van deze twee Capi's. Waar veel van onze verantwoordelijkheden onder de motorkap van de backends verstopt zijn, is GraphQL dé gateway voor en door frontend web- en appdevelopers.

Arjen Breur

Product Owner @ Albert Heijn

BIG BANG

Tijdens dit project hebben Martin en Tom een bijzondere mijlpaal bereikt: ze hebben de volledige repository omgezet naar een compleet nieuwe opzet. "We hebben echt een 'big bang' moeten uitvoeren om vooruitgang te boeken. Het intrigerende aspect hieraan is dat we alles volledig hebben omgegooid en dit verbazingwekkend vlekkeloos is verlopen. Alles bleef functioneren zonder dat er ook maar één wijziging nodig was." - Martin

GRAPHQL VOOR DUMMIES

Binnen het team hebben Martin en Tom ook een educatieve rol vervuld, waarbij ze zich gericht hebben op het implementeren van een gestandaardiseerde werkwijze met GraphQL. Ze stonden voor de uitdaging om zelf de meest effectieve methoden en oplossingen te bedenken en deze kennis vervolgens over te dragen aan alle betrokkenen. Het was een taak die zowel begeleiding als controle vergde, terwijl ze de teams door het proces heen leidden.

Capi's in charge

Martin
van Toorn

Martin van Toorn

Capitein

Tom
Klaver

Tom Klaver

JavaScript developer

Benieuwd naar meer? check ook deze cases